Bane NOR er i god gang med å planlegge for oppstart for et anlegg som skal stå klart om seks år.

Formålet med elektrifiseringen er å legge til rette for økt godstransport på banen gjennom reduserte transportkostnader, bedre utnyttelse av skogressurser i innlandet, reduserte klimagassutslipp, og at jernbanenettet gjøres mer fleksibelt.

– Det er særlig skognæringen som vil ha nytte av en elektrifisering av Solør- og Rørosbanen til sine transporter fra flis- og tømmerterminaler langs Dovrebanen, Rørosbanen og Solørbanen, sier Bane NORs prosjektleder i planprosjekter Waqas Shabir Ahmed i en pressemelding.

Mange av disse mottakerne ligger i hovedsak i Sverige. Godstransport på andre forbindelser er også aktuelt. Røros- og Solørbanen benyttes også for godstransport mellom Alnabru og Trondheim i tilfeller der Dovrebanen er stengt.

Skognæringen og jernbanen

Norges skogeierforbund opplyser at godstrafikken for tømmer og flis nesten tredoblet siden 2010. Både treindustrien og transportører har basert seg på jernbanen som veien ut av skogen. Målet er å øke også annen godstrafikk.

En mer fleksibel jernbane vil bidra til å nå disse målene. I dette prosjektet skal 125 km jernbane elektrifiseres i åtte kommuner. I tillegg kommer elektrifisering av Elverum stasjon, nye krysningsspor og nye tilsvinger.

FORNØYD: Rørosordfører Isak Veierud Busch mener det er bra at dette arbeidet nå kommer i gang i tråd med gjeldende Nasjonal Transportplan. Foto: Per Magne Moan

Rørosordføreren er fornøyd

Styreleder i Jernbaneforum for Røros-og Solørbanen og ordfører i Røros, Isak Veierud Busch er fornøyd med

utviklingen.

– Det er veldig bra at dette arbeidet nå kommer i gang i tråd med gjeldende Nasjonal Transportplan. Dette er et arbeid som etter vårt syn er langt på overtid, og det er viktig at arbeidet for elektrifisering av hele Rørosbanen så snart som mulig fortsetter med full styrke, sier han og mener en elektrifisering av jernbanen er en investering i infrastruktur som vil være avgjørende om Norge skal nå sine mål om kutt i klimagasser, og vil også kunne bidra til mer effektiv transport, lavere klimaavtrykk og lavere kostnader for eksportindustrien i innlandet.

– Vi håper dette markerer startskuddet for en fullverdig elektrifisering av hele jernbanestrekningen, sier Veierud Busch