Fra midnatt natt til onsdag, og 24 timer fram i tid, skal hele 13 000 fartskontroller utføres i Europa. Også i Midt-Norge vil bilførere merke politiets tilstedeværelse på veinettet.

– Dette er et samarbeid mellom lokalt politi og det europeiske trafikkpoliti-nettverket Roadpol, forklarer leder for UP Midt-Norge, Anders Sjøtrø.

Han forteller at målet ikke er å "ta" flest mulig, men å øke fokuset på de alvorlige konsekvensene høy fart i trafikken får.

– Det er uansett en viss prosent som kjører over fartsgrensen, og antallet overtredelser vi ser i en kontroll, er avhengig av hvor lenge vi står.

– Høy fart etter forholdene eller det å bryte fartsgrensen, er en av hovedårsakene til dødsulykker i trafikken, sier Sjøtrø, og viser til statistikk fra Statens vegvesen som sier at dette var tilfelle i 35 prosent av dødsulykkene mellom 2010 og 2019.

Norge ligger likevel i verdenstoppen når det gjelder trafikksikkerhet.

– Her i landet har vi årlig 20 drepte i trafikken per million innbyggere, så vi er desidert best i Europa. Likevel er hvert liv noe vi må verne om, sier UP-lederen.

Sjøtrø forteller at politiet ikke kommer til å gjemme seg bort for å overraske trafikksyndere der det vanligvis ikke er patruljer på plass med fartsmåler.

– Vi har de patruljene vi har og vi kommer til å stå der folk er vant med at vi pleier å være. Vi går ut i media og legger over hode ikke skjul på dette.

Han understreker at målet er ikke å få skrevet ut flest mulig forenklede forelegg, heller tvert imot.

– Vi vil ha færrest mulig råkjørere i trafikken. Det redder liv, sier Anders Sjøtrø.

Hør intervjuet med Anders Sjøtrø i avspilleren under: