Reiselivskonferansen arrangeres 19. - 20. oktober i regi av Trøndelag Reiseliv, og er en konferanse der alle med interesse for opplevelsesnæring og reiseliv samles for faglig påfyll. Reiselivet er i stadig endring, og det faglige programmet fokuserer på trender og muligheter. Blant de som skal foredra er trendanalytiker Ståle Økland, regissør for Burning 2 Hallvard Bræin og direktør for merkevaren Norge Cathrine Pia Lund. Det blir paneldebatt om delingsøkonomien i et reiselivsperspektiv der Marianne Meløy er konferansier.

Trøndersk Reiselivspris

Prisen skal deles ut til en reiselivsbedrift som har utmerket seg med sitt gode vertskap, og/eller satser på innovasjon og samhandling. Trøndelag er full av flotte reiselivsprodukter innen alt fra mat til aktiviteter. Stokkøya Sjøsenter og Strandbaren vant prisen i 2014.

-Prisen er en fin måte å hedre det trønderske reiselivet og belønne aktører som har skapt vekst og innovasjon for regionen. Vi har stor respekt for reiselivsaktører som er modig, lidenskapelig og som bretter ermene opp for å utvikle nye opplevelser, sier Petra Sestak, konstituert reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv.

Prisen deles ut av konserndirektør reiseliv i NSB, Marianne B. Einarsen under festmiddagen i Erkebispegården 19. oktober.

De nominerte

De tre nominert til Trøndersk Reiselivspris er:

Rypetoppen Adventurepark, Crazy Coyote, Namsskogan Familiepark

De nominerte er alle bedrifter som satser på opplevelser som har attraksjonskraft til å trekke folk til regionen, dette samspiller med framtidens trender.

-Juryen har hatt en vanskelig jobb. Vi har fått veldig gode forslag tilsendt og mange bedrifter leverer på de kriterier vi har vurdert etter. Men noen skiller seg imidlertid ut ved å ha det lille ekstra, sier Hilde Lyng, leder for juryen og markedsansvarlig i NSB.

Juryen har vurdert etter følgende kriterier

Nye og innovative reiseopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser som komplementerer tilbudet i Trøndelag.

Opplevelsen/tjenesten/produktet må ha et markedspotensiale.

Reiselivsopplevelsens suksess skal kunne måles i antall gjester eller økonomiske tall.

Reiselivsopplevelsen skal i så stor grad som mulig leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

Vertskapet står sentralt i bedriften/leveransen.

I tillegg bør bedriften ha en kredittverdighet og ikke ha underskudd i virksomheten for å bli vurdert.

Juryen har bestått av:

Hilde Lyng, NSB (leder juryen)

Jon Uthus, NHO Trøndelag

Janne Bøklepp, Innovasjon Norge

Petra Sestak, Trøndelag Reiseliv

Ragnhild Vist Lindberg, Nord-Trøndelag Fylkeskommune