Johan Ludvik Bjørnstad

Pensjonert Professor i vegbygging Harald Norem`s innlegg i Adresseavisa tar 25 mai et kraftig og godt oppgjør med Nye Veiers mangler i de fremlagte reguleringsplanene for 110 kmt E6.

I sitt tilsvar til Norem skriver Vatnan den 31 mai at Norem konsekvent tar feil i alt han skriver og at NV har levert alt som trengs.

Som beboer og grunneier på parsellen Ranheim Stjørdal kan jeg komme med litt erfaringer herfra som viser at  Norem har helt rett og at Vatnan og NV farer med feilinformasjon.

Vatnan viser i sitt innlegg til at det permanente jordbruksbeslaget ikke vil bli større med ny 110-plan enn opprinnelig 90-plan.

Dette er feil. De arealene NV viser til som nytt jordbruksland etter en 110 utbygging, enten allerede er oppdyrket i dag eller uansett er planlagt oppdyrket av berørte bønder langs planlagt trase. Dette vil skje uavhengig av ny E6 eller ikke. Det er utrolig frekt av NV og Vatnan å ta disse arealene inn i sitt tilsynelatende positive regnestykke for matjord.

NV fraviker den allerede vedtatte reguleringsplanen for 90 kmt på  strekningen Leistadkrysset – vektstasjonen ved legge ny trase ute på dyrkajorda på nordsida  i stedet for legge legge veien på sørsida der det kun er kratt og skog.

Selv om NV ikke hører på andre, så vil vi minne om at jorda i denne bygda er vernet i et 50års perspektiv der matprodusjon skal gå foran nedbygging!

Vi vet også at det er de Spanske vei-entrepenørene Accionia som har fått gjennomslag for å flytte traseen ut på matjorda for å maksimere egen fortjeneste.

I reguleringsplanene som NV har lagt fram til Malvik Kommune står det som begrunnelse for å bygge ned dyrkajord istedet for krattskog at : Skogen som står langs Leistadåsen er Sitat «Sørboreal blandingsskog av stor verdi»

Fakta er følgende: Langs E6 på nevnte strekning er det vanlig lauv-krattskog som ligger oppå gammel fyllmasse fra vegbygginga forrige gang på 80tallet.

Dette har vi godt dokumentert fra Skogfaglig hold.

Også her farer NV med villedning og usannheter.

Malvik kommune ba også NV om en ny utredning av Leistadkrysset for å spare dyrkajorda i samme område. Her har NV kommet med en, i beste fall, ullen modifisering som kun viser kosmetiske justeringer som ikke sparer dyrkajord.

Ved å velge en 90kmt utbygging, vil en om en hadde ønsket, også kunne modifisere det gamle krysset og spare store jordbruksområder i dette kjerneområdet for jordbruk. Dette er ikke utredet i det hele tatt.

Å øke farten fra 90 til 110 kmt betyr svært mye mere støy for innbyggerne igjennom hele Malvik.

NV skriver i reguleringsplanen for Malvik at det ikke blir støyskjerming langs vegen fra Væretunnelen til Stav-Sveberg. Her skal det vurderes støytiltak i de hus som kommer inn i støysonen.

I Hommelvik betyr 110 kmt at de får vegen ennå mye nærmere sentrum enn i dag med betydelig støyøkning. Ved 90kmt blir traseen ligge der den ligger  dag.

I reguleringsbestemmelsene som følger planen i Malvik står det også at Nye Veier kan fravike støyskjerming der det blir uforholdsmessig kostbart å gjennomføre. Så da vet vi det!

I reguleringsplanen`s etiske veileder står det at veibygginga som NV planlegger igjennom kommunen skal følge naturmangfoldslovens formålsparagraf. Den lyder sånn: Lovens formål er at naturen med dens biologiske landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden, også som grunnlag for samisk kultur.

Det er etter min mening en hån imot hele naturmangfoldsloven at den i det hele tatt kan taes inn i denne planen når en ser på ødeleggelser og tap av bomiljø, dyrkajord, vassdrag og viktige viltbiotoper som en 110 kmt utbygging fører med seg.

Det må være noe fundamentalt galt når Vatnan kan begrunne sitt ønske om 110 kmt vei med den store økte samfunnsnytten som et par minutter mindre kjøretid igjennom Malvik skal være.

Vatnan har også uttalt at NV igjennom sitt mandat ikke skal bry seg om nullvekstavtaler mellom Staten og berørte kommuner. Heller ikke delta i diskusjonen transportbehov igjennom vurderinger opp mot bygging av nytt jernbanespor Trondheim Hommelvik eller andre løsninger med kollektivtransport osv.

Disse utfordringene kan jo ikke løses hver for seg! Her må politikerne gripe inn og gjøre forandringer.

Så endelig i skrivende stund kommer Malvik Arbeiderparti, med ordfører Trond Hoseth i spissen inn og er helt klare på at de vil avvise reguleringsplanen NV har fremlagt. Dette er svært godt håndtverk og det er bare å håpe at flest mulig av de andre partiene i Malvik følger etter.

Trondheim skal også snart avgjøre denne saken. Skal bli interessant å se hvordan de evt skal kunne si ja takk til 110kmt og dobling av trafikkveksten samtidig som vedtatt Nullvekstavtale med Staten overholdes.

Johan Ludvik Bjørnstad

Grunneier i Malvik Kommune.