Som deltager i styringsgruppa for Stugudal Bedriftsnettverks reiselivsprosjekt har jeg gjort meg noen refleksjoner ut fra min egen situasjon som grunneier og mangeårig reiselivsaktør.

Reiselivet i Tydal, og på Stugudal i særdeleshet, har vært et politisk satsingsområde i flere tiår, men om vi ser bort fra hytteturismen har vi vel totalt sett ikke fått den helt store uttellingen på dette. Det kan være mange grunner til dette, som jeg ikke skal komme inn på her, annet enn å si at jeg tror at vi nå har en enestående mulighet til å komme et skritt videre i dette arbeidet.

Jeg må medgi at jeg i starten av denne prosessen var i tvil om vi som aktør ville ha noen nytte av et nytt reiselivsselskap, men har etter hvert kommet til at et slikt selskap ikke bare vil være nyttig for oss, men kanskje en betingelse for videre drift av vår turistvirksomhet. Som de fleste av Tydals reiselivsbedrifter er vi små, og har i stor grad manglet kapasitet og kanskje også kompetanse til å drive markedsføring og salg i det omfang som ville vært ønskelig. Resultatet er lav kapasitetsutnyttelse, redusert lønnsomhet og en langt mer beskjeden sysselsetting enn det som kunne vært mulig ut fra kapasitet på anlegg og aktiviteter. At vi nå også har et nytt hyttefelt under utvikling, men ikke helt vet hvordan vi skal organisere dette videre, understreker bare behovet for en kompetent og dedikert salgsbistand.

Vi skal selvsagt ikke forskuttere et evt. nytt styres prioriteringer, men ut fra vårt ståsted ser vi bl.a. for oss følgende oppgaver for et nytt selskap (ufullstendig og delvis uprioritert):

Primæroppgaver som i stor grad må fellesfinansieres:

Videreutvikling av Tydal som reisedestinasjon Her tror jeg det vil være nødvendig å kjøre en form for destinasjonsutviklingsprosess, hvor vi bl.a. spør oss: Hva er vi god på? Hvilke tilbud har vi og hvilke mangler vi? Hvilke kunder henvender vi oss primært til, og hvordan når vi frem til dem? Om vi som resultat av dette også kunne bidra til å utvikle nye attraksjoner («reason to go») ville mye være vunnet. Videre vil det være viktig å bidra til utvikling i de enkelte bedrifter (nye og gamle) både gjennom kompetanseheving og andre utviklingstiltak (hel eller delvis fakturering)

Markedsføring av Tydal som reisedestinasjon Ut fra de svar en destinasjonsutvikling gir, vil dette kunne omfatte annonsering, messer, nettside, pressemeldinger, artikler i aviser/tidsskrifter, blogger, filmer/tv-programmer og samarbeid med andre reiselivsorganisasjoner. Deler av dette har lenge vært gjort i regi av næringsetaten, de ressurser som frigjøres her vil med fordel kunne brukes under punkt 1. En destinasjonsutvikling vil kreve et nært samarbeid mellom bedrifter, næringsetat (og andre kommunale etater) og finansieringsinstitusjoner.

Tydal som hyttekommune Dette vil kunne omfatte markedsføring av Tydal som attraktivt hytteområde, bistand til utvikling/omsetning av hytter og og hyttetomter, samt markedsføring mot hytteeiere som et eget markedssegment. Det er også viktig å ha med dette i tankene under en destinasjonsutvikling. Skaffe ekstern finansiering av ovennevnte og andre oppgaver

Sekundæroppgaver (men like viktige!) som i stor grad kan finansieres gjennom fakturering/provisjon:

Booking på nettsiden Innsalg for de enkelte bedrifter Pakking av flere leverandørers produkter Innsalg mot reisebyrå Her ligger det selvfølgelig en utfordring i prising av tjenester. Som liten aktør med beskjedent budsjett kan vi ikke betale provisjon av vår allerede eksisterende omsetning, men for et mersalg på f.eks. 500000 ville vi gladelig betalt 15 % provisjon.

Sideoppgaver

Ved ledig kapasitet kan det være snakk om utleie av tjenester, f.eks. i forbindelser med arrangementer o.l. Dette bør dog ikke gå på bekostning av tidligere nevnte oppgaver.

Om jeg skal sammenfatte arbeidet så langt, tror jeg at et nytt reiselivsselskap kan:

Engasjere bedriftene og andre aktører til et felles løft for reiselivet i Tydal (og evt. hele dalføret) – og skape et miljø for innovasjon og utvikling av reiselivet Tilføre oss sårt tiltrengt kompetanse både gjennom styret, ansatte og igangsatte prosjekter Bli en vitamininnsprøyting for både nye og gamle reiselivsbedrifter På sikt gi en god avkastning på investerte midler i form av arbeidsplasser (både i selskapet og ute i bedriftene) og bosetning Forutsatt at kommunen finner rom for å bidra til å gi prosjektet nødvendig tyngde gjennom omsøkt finansiering: bli en kjempedugnad for både reiselivet og tilknyttede næringer!

Atle O. Aas