I disse dager har mange personer i Trondheimsområdet fått et skriv i posten hvor man må si opp avtalen med Telenor på sin fasttelefon innen 31.12.2019. Da forsvinner all lyd i mange telefonapparater.

Jeg er en av mange som nå må kaste telefonapparatet og kun bruke mobilen. Svært mange her i landet har fasttelefonen som en trygghet og mange av dem er eldre mennesker.

Kobbernettet har hittil vært hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Som et ledd i moderniseringen av telenettet, har Telenor bestemt at kobbernettet skal fases helt ut innen utløpet av 2022. For min del er det slutt 31 desember 2019 og fasttelefonens dager er slutt også for meg.

Alle husstander som i dag har fasttelefoni/bredbåndstelefoni over kobberlinjen, og som mister telefontjenesten, skal få tilbud om en mobilbasert løsning eller bredbåndstelefoni over koaks eller fiber som erstatning, men det snakkes ikke om kostnadene dette påfører den enkelte.

Telenor er forpliktet til å tilby offentlig telefontjeneste i hele landet. Dersom Telenor velger kun å tilby mobiltelefoni til sine kunder, må Telenor også sørge for at telefontjenesten kan brukes innendørs og iverksette tiltak dersom abonnenten ikke har tilfredsstillende dekning.

Her forventer jeg at Telenor har en god kundeoppfølging samtidig som utfasing av kobbernettet pågår og da holder det ikke å sende ut et skriv om at man ved feil på linja ikke vil bli foretatt retting. Dette ble gjort tidligere i år.

Svein Otto Nilsen Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting