Sarah Aspaas

Velforeninga i Molia i Selbu er kritisk til forslaget om privatisering av kommunale veger. - Denne ekstra utgiften kan skremme bort både potensielle tilflyttere og eksisterende beboere fra Selbu. Det oppleves som at vi går flere tiår tilbake i tid, til da hver husstand hadde ansvar for sin vegbit, skriver velforeninga i ei pressemelding.

Les hva velforeninga skriver:

Hovedutvalg samfunnutvikling i Selbu kommune har nå lagt ut sak om privatisering av kommunale veger i boligfelt til høring, med frist 31.12.2017. Molia Velforening har avholdt drøftingsmøte for våre medlemmer for å diskutere hvordan dette vil ramme oss. Vi er bekymret for konsekvensene av et eventuelt vedtak om privatisering.

Selbu kommune ønsker befolkningvekst i Selbu. Privatisering av veg i boligfelt bidrar neppe til å gjøre det attraktivt å flytte hit. Det blir mindre økonomisk forutsigbarhet i forhold til kostnader ved å kjøpe tomt, da man ikke vet hvor mye slikt vedlikehold vil koste pr dags dato. Når man har kjøpt tomt i et kommunalt boligfelt forventer man at de forutsetningene som ligger til grunn ved kjøp av tomten, opprettholdes. Man regner heller ikke med en slik ekstra økonomisk utgift ved et kjøp av tomt i etablerte kommunale boligfelt.

Kommunen argumenterer med at dette forslaget ikke er økonomisk motivert, men derimot forankret i rettferdighetsprinsippet og lik behandling for alle. Vi stiller oss spørrende til at saken ikke har noe økonomisk incentiv. Hva legger kommunen i likebehandlingsargumentet som blir brukt? Det er en potensiell kortsiktig innsparing for kommunen, men på bekostning av hva?

Det oppleves som at vi går flere tiår tilbake i tid, tilbake til da hver husstand hadde ansvar for sin vegbit. Kan det stilles samme krav til vegstandard for et veglag som administrerer på frivillig basis? Vi blir eventuelt prisgitt vilje og dugnadsånd for å kunne drifte vegen tilnærmet lik slik den har blitt driftet profesjonelt. Hvordan mener kommunen å kunne kvalitetssikre vegdriften?

En slik eventuell privatisering vil føre til stort behov for dugnadsinnsats. Spesielt i oppstarten, men også for videre drift og vedlikehold. I en oppstartfase ser vi for oss at det må stiftes veglag med egne vedtekter og fungerende styre, hentes inn anbud, tegnes forsikring, innhente egenkapital, kompetanseoppbygging, samt skrives kontrakt med både anbudsgiver og regnskapsbyrå. Det dugnadbaserte arbeidet må fortsette for å opprettholde drift av vegene.

Samtlige frammøtte på drøftingsmøtet stiller seg kritisk til denne utviklingen. Å legge slike oppgaver på privatpersoner istedet for en profesjonell part gjør at vi ikke kan kvalitetssikre vegene våre. Veglag kan bli driftet ulikt, med ulik vegstandard som resultat. Denne ekstra utgiften kan også skremme bort både potensielle tilflyttere og eksisterende beboere fra Selbu.

Vi ber de folkevalgte ta dette til etterretning ved behandling av denne saken og har også sendt inn en høringsuttalelse fra velforeningen.

For Molia Velforening

Sarah Aspaas