Rakel S.Trondal

Anders Frost forsøker i sitt innlegg å gi et inntrykk av at vi ikke vil få et bedre kollektivtilbud i Malvik i årene som kommer. Det er feil. Fra 3.august 2019 vil det nye kollektivtilbudet i Miljøpakkeområdet, anbudspakke Stor-Trondheim, være oppe og gå. Noen tror at det eneste som skjer fra denne datoen, er at Metrobussen begynner å kjøre i Trondheim. Det er heldigvis feil. Fra denne datoen vil busstilbudet i hele Miljøpakkeområdet, og i Malvik, bli mye bedre enn i dag.

Jeg skal komme med noen eksempler (hentet fra AtBs ruteopplysning for nye bussruter):

Busslinje 70 som vil erstatte dagens linje 38 vil kjøres av nye busser med bedre kapasitet og flere seter enn dagens busser.

Det vil bli nye ekspressturer fra Hommelvik til Trondheim med linje 70 om morgenen og fra Trondheim til Hommelvik på ettermiddagen.

Vi vil få en helt ny busstrasè via Saksvikkorsen som vil gå helt til Vikhammeråsen. Det betyr at alle som bor på Øvre Hundhammeren får et mye bedre busstilbud enn i dag. De kan følge ruta som kjører om Saksvikkorsen og Være, eller ruta som kjører forbi Sjølyst.

Dagens linje 37 til Vikhammeråsen erstattes av linje 79 som får langt flere avganger enn i dag. På hverdager vil Vikhammeråsen få 30 avganger om dagen fra klokka 05.45 om morgenen til 22.04 om kvelden.

Det kommer søndagstilbud hele dagen fra Vikhammeråsen. Fra klokka 09.00 om morgenen til klokka 23.04 på kvelden er det søndagstilbud fra 03.08.19.

Enkelte rushavganger til Trondheim vil kjøre Grilstad- og Strindheimtunellen og kommer mye raskere frem enn i dag.

Det blir nytt Park and Ride-anlegg på Være.

Kall meg gjerne positiv, men på meg høres det ut som om vi fra 3.august 2019 får et mye bedre kollektivtilbud for Malviks befolkning. Et økt tilbud for Øvre Hundhammeren og Vikhammeråsen som Høyres Anders Frost spesielt etterspør, er nettopp det vi får fra august 2019.

Så til kuttene på regionbussen mellom Stjørdal og Melhus som Anders Frost omtaler. Hvis disse kommer, så kommer de først i 2021. Heldigvis er det ikke sikkert at disse kuttene kommer. For SV, AP, SP, Mdg og Krf fikk heldigvis flertall for vårt forslag om at AtB gjennom konkurransegrunnlaget for 2021 skal sikre at Fylkestinget får en mulighet til å utvide rutetilbudet i distriktet opp til et høyere nivå enn det foreslåtte, hvis vi ser at vi har råd til det. Og det håper vi så klart at vi vil ha.

Det rødgrønne flertallet har altså i vedtaksform sikret Fylkestinget en mulighet til å unngå kutt hvis vi ser at vi har økonomisk handlingsrom til det. Dette mener SV er mye mer ansvarlig enn å foreslå en ramme for kollektivtrafikk i distriktet som vi ikke vet om vi har penger til, slik Høyre, Frp, Venstre og Pensjonistpartiet foreslår.

I tillegg har fylkestinget vedtatt at Fylkeskommunen skal fremme forslag til de andre partene i byvekstavtalen/Miljøpakken om å utvide Sone A til Stjørdal og at dette finansieres av Miljøpakken. Dermed kan det forhåpentligvis snart bli mulig for folk i Hommelvik å reise billigere til Stjørdal, og det å da virkelig være godt nytt som viser at det lønner seg å være med i byvekstforhandlinger/Miljøpakken.

SV skulle ønske at Høyre forholdt seg til fakta når kollektivtrafikk skal debatteres. Sannheten er ikke at kollektivtilbudet blir mye dårligere i Malvik i årene som kommer, sannheten er at det samlede tilbudet blir mye bedre.

Rakel S. Trondal

Fylkesordførerkandidat SV

Ordførerkandidat Malvik SV