Helt siden våren 2016 har det vært knyttet spenning til hvem som får jobben som ny reiselivssjef for Røros. Blant 22 søkere falt valget på  Tove Martens (46) som for lenge siden har vært guide på Røros.

- Jeg er stolt og motivert over å få lov å jobbe med å fremme en av Norges mest attraktive reiselivsdestinasjoner. Samtidig går jeg til jobben med stor ydmykhet. Røros er en sterk merkevare og har en stolt og lang historie som verdensarvsted og turistdestinasjon som vi må bygge videre på, sier Tove Martens.

- Jeg er vant vil å skape resultater gjennom samhandling mellom mennesker og bedrifter. En av mine viktigste oppgaver blir derfor å få til et tett og godt samarbeid med medlemmene og kommunene vi dekker. Jeg gleder meg til å ta fatt på den oppgaven, sier Tove R. Martens.

Tove vil fungere 50 prosent i stillingen som reiselivssjef i februar og er i gang 100 % fra 1. mars. Hun etterfølger Frank Norvik, som har vært konstituert i stillingen siden før sommeren.

Martens er 46 år og har reiselivserfaring fra Avis og Budget Bilutleie og Flytoget. Hun har internasjonal bakgrunn fra både studier og arbeid, primært fra Frankrike og Australia. Hun kommer til Røros fra stillingen som prosjektleder i RACGroup. Før det var hun HR- og kommunikasjonsansvarlig for Avis og Budget i Skandinavia i 10 år. På 90-tallet jobbet hun for Destinasjon Røros som guide på Røros og vikarierte som omvisningsleder. Hun var også prosjektkoordinator for Grenseløs flyplass på Røros.

Familien som består av en ett årig Flat Golden retriever tispe blir med på flyttelasset til Glåmos.

Ivrig gjest på Røros

- Jeg har hatt tilknytning til Rørosregionen hele livet gjennom familiens feriested på Glåmos og bruker mye av min fritid her. Å bo og jobbe på et sted jeg kjenner så godt og er så glad i er en drøm som går i oppfyllelse, sier Martens.

Styreleder Hilde Charlotte Solheim er godt fornøyd med rekrutteringen og beskriver den nye reiselivssjefen som en leder på et høyt profesjonelt og faglig nivå.

- Tove har forretnings-, organisasjons- og menneskeforståelse på et høyt nivå. Hun har bred erfaring fra krevende oppgaver knyttet til utvikling, vekst og omstillingsarbeid og er vant til jobbe med tøffe resultatkrav. Hun har også god innsikt i reiselivet og kjærlighet og engasjement for Røros, sier Solheim.

- Reiselivet i Røros og Nord-Østerdalen har allerede en unik posisjon innenfor kulturarv, naturbaserte aktiviteter og lokalmat. Mens Røros er en sterk merkevare med et blomstrende reiseliv, dekker Destinasjon Røros en stor geografisk region med ulik status og forskjellige behov. Tove er rett person til å identifisere og jobbe mot felles mål for framtiden i nært samarbeid med våre medlemmer, sier Hilde Charlotte Solheim.

- Vi må også komme på høyde med Visit Trondheim og andre destinajonsselskaper som er gode på digital markedsføring og digitale analyser. Disse destinasjonene vet til enhver tid hvordan folk bruker deres digitale flater.

- Jeg har dannet meg et godt bilde over hva som er viktig for Destinasjonen og hvilke virkemidler vi må bruke, legger den nye destinasjonssjefen, Tove Martens til.

- Vi har fått tak i en dyktig leder og noen som har sitt hjerte på Røros, sier  styreleder Hilde Charlotte Solheim.