Det er Neadalen Kunstforening som nå ønsker velkommen til ny utstilling.

Ragnhild Engan (f.1982) er oppvokst i Tydal, men bor nå på Melhus med samboer og en sønn.

- Jeg var ikke akkurat født med pensel i hånda, men var nok ganske kreativ som barn og likte å skape ting. Jeg likte å tegne, male, stå ved høvelbenken med treskjæring eller å sy. Utstyret var lett tilgjengelig hjemme, forteller Ragnhild.

- Da jeg ble litt eldre og storesøster startet på tegning form og farge, var det ekstra stas å se gjennom det hun hadde laget. Jeg ble nok litt inspirert, ja, og en dag fant jeg ut at jeg skulle prøve å male med noe annet enn bare vanlig malerskrin ved kjøkkenbordet. Jeg tok søstra mi sitt staffeli, som pappa hadde laget, samt noen bokser med Lady veggmaling i ulike farger og stilte meg til ute i boden. Jeg malte etter et foto fra et blad og oppdaget kjapt at «dette var jo ikke så vanskelig?». Det var jo bare å male akkurat det man så, sier Ragnhild.

Modern Art Gallery og førskolelærer

Ragnhild Engan valgte å utdanne seg innen reklame, illustrasjon og grafisk design, og startet å jobbe på Modern Art Gallery i Trondheim som butikkmedarbeider og verkstedarbeider. Der ble det til at hun fikk ha fast utstilling fra tidlig på 2000-tallet og fram til i dag. Hun jobbet der i 13 år før hun startet på førskolelærerutdanninga. Hun har vært pedagogisk leder i barnehage fra 2015, men søkte om ett års permisjon fra mai i fjor. - Kroppen sa litt «stopp» av ulike årsaker, så jeg fant ut at jeg kunne prøve å jobbe som billedkunstner på heltid i ett år. Da kunne jeg jobbe når kroppen tillot det. Siden har ballen begynt å rulle og flere utstillinger har det blitt, forteller Ragnhild.

De siste 20 åra har hun også illustrert flere bøker, hatt oppdrag i aviser og blader, hatt utstillinger ulike steder, tatt på seg bestillinger og utsmykningsoppdrag. Hun har åpent atelier hjemme på Melhus der folk kan komme og se på bilder. Hun har også hatt barnehagebarna på besøk i atelieret sitt.

Barn og kreativitet

- Den estetiske sansen er noe jeg bruker mye både på jobb både i barnehagen og hjemme. Det er viktig å la barna få være kreative, undre seg og lære seg ulike måter å uttrykke seg estetisk på. Det kan gi dem verktøy for å bruke kreativiteten sin på en god måte videre i livet også, sier Ragnhild. Gjennom f.eks. tegning og maling kan en uttrykke følelser, fortelle en historie en kanskje ikke tør å formidle med ord. Har en fått prøvd og feilet nok, mestrer en etter hvert å bruke verktøyene, blir mer tilfreds med resultatet og får følelser mer i balanse.

Hva inspirerer?

Natur, farger, lys, skyer, fjellformasjoner, mennesker, stemninger, musikk og andre kunstnere er viktige inspirasjonskilder for Ragnhild Engan. - Jeg velger musikk med omhu når jeg maler, så det setter riktig stemning. Det går mye i skandinavisk metal, forteller hun, og røper at hun også er inspirert av kunstnere som Peder Balke, Vebjørn Sand, Ørnulf Opdahl, Teodor Kittelsen og Odd Nerdrum.

- Jeg har prøvd å finne meg selv som kunstner og hvilken retning jeg vil fortsette i. Har prøvd og feilet med både teknikker og stiler opp gjennom åra. Alt fra abstrakt, popart til figurativt. Det jeg stadig faller tilbake på, er den tidløse, tradisjonelle figurative måten å male på. Jeg er ikke opptatt av trender, men ønsker heller å skape noe tidløst, som likevel kan vekke følelser, skape stemning, engasjere, noe man kan drømme seg bort i, uavhengig av hvilken tid man lever i, forklarer hun.

- Som mer eller mindre selvlært billedkunstner, så har jeg prøvd og feilet mye. «Learning by doing» sa John Dewey, og det har jeg tro på. Jeg er opptatt av selve håndtverket, uttrykket og ektheten som et originalarbeid gir. Jeg bruker mest akrylmaling, men driver også med en spennende teknikk som heter «Encaustic Wax Painting», som er bivoks- og harpiks-blooker tilsatt farge, og som smeltes med varme og strykes på for eksempel papir.

Motstand i kunstmiljøet?

- Figurativ kunst er ikke det letteste man driver med. Figurativ kunst, eller en mer tradisjonell måte å male på, blir oftere analysert og sett på med et kritisk blikk, enn samtidskunst. Det er vanskelig for de fleste figurative kunstnere å slå igjennom og bli «godkjent» i kunstmiljøet. Det har vært lite fokus på den klassiske malerkunsten på kunstakademiet også, noe som har gjort at jeg aldri har søkt der, sier hun. - Jeg har fått erfaring gjennom å jobbe med kunst og omgi meg av kunst, noe som har trent øyet og lært meg hvordan behandle, bevare og sette pris på kunst, samt lært mye av møte både kunder og andre kunstnere. Men jeg er fortsatt «ung», i hvertfall som kunstner, og har mye å lære, sier hun.

«Tidløs verdi»

Ragnhild Engan har kalt utstillinga si «Tidløs verdi»:

«Hva om vi bare beveger oss litt bort fra tiden vi lever i? Verken frem eller tilbake. Vi tar bort tiden for en stund. Ikke bare all verdens klokker, men glemmer selve tiden... Bort fra nyheter, krav og bekymringer vi står i...og er litt lykkelig uvitende igjen, eller bør vi vite mer? For all del, ikke «gå ut av tiden», det er for tidlig. Vi vil tilbake før eller senere, men bare glem tiden, en liten stund, akkurat nå. Hva blir så igjen, om vi tar bort det tidstypiske? Hva finnes? Hva er vi opptatt av? Er vi her samtidig?» (Ragnhild Engan)

Utstillinga åpner lørdag klokka 12 og står til 25. februar.