– Spelet i seg selv er nå nærmest historisk, sier årets regissør Peer Perez Øyan like før premieren. Olav Gullvåg skrev spelet i 1952 og det ble oppført for første gang to år etter.

– Teksten er nok preget av å være skrevet i etterkrigstiden. Man skulle gjenoppbygge landet etter krigen og nasjonalfølelsen er sterk. Desto viktigere med visuelle grep for å tilpasse forestillingen til tiden vi lever i i dag, mener han.

Historisk

Nils Ole Oftebro har lang fartstid i Spelet om Heilag Olav.

– Jeg var med første gang i 1968 og da spilte jeg Einar, en av sønnene på gården Sul. Så kom jeg tilbake som konge på 70- og 90-tallet og når jeg ble for gammel til det, hadde jeg rollen som bonden på Sul. Det er nå 21 år siden og Oftebro er nok en gang tilbake, nå som faren til bonden på Sul. Og det gjør ham historisk når han går på scenen torsdag kveld; I løpet av 50 år har han spilt tre generasjoner fra samme familie og det har ingen gjort før ham.

Det ukjente

Som regissør har Peer Perez Øyan valgt å fokusere på frelse og nåde og det å bli tvunget til å gå inn i noe ukjent.

– Det opplever alle karakterene som får dette skjebnemøtet med kongen før slaget. Det er noe med denne eksistensielle frykten som også er veldig gjenkjennelig i dag. Hvordan håndterer vi denne type utfordringer? Det gir Spelet om Heilag Olav oss mange gode bilder på.

I spelet opplever vi livet på en gård i Verdal kvelden og natta til 29. juli 1030. Storpolitikk griper inn i dagliglivet, tro møter tvil, det mest sårbare enkeltindividet møter kongen. Hvordan reagerer mennesker på forestående krig og pålegg om å forkaste egne verdier og egen kultur? Hva skjer når slekt plutselig står mot slekt?

Vann, hatt og solkrem

Det ventes å bli svært varmt under årets spel og publikum oppfordres til å ta med nok drikke og gjerne også en solhatt. Temperaturene kan komme opp i over 35 grader og arrangørene har dermed økt beredskapen fra Røde Kors. Det er også satt ut bøtter med vann og svamper ved alle radene, slik at det skal være mulig å kjøle seg ned.