Verdal Teaterlag hadde premiere på forestillingen "Optimist - Bli bra igjen" i aulaen på Verdal videregående skole fjerde juledag. Teaterlaget leverte et forrykende show, og låtene til Jahn Teigen fikk nytt liv med musikalen som var en hyllest til helsevesenet.

Brøt ut i begeistring

Musikalen er basert på Øystein Wiiks "Optimist" på Chateau Neuf i Oslo i 2019, men det er likevel lite som minner om handlingen fra den opprinnelige musikalen. Låtene er de samme, og flere av hovedkarakterene og plottet om å skrive ferdig musikalen "Elizio Paradisio", men her stopper også de fleste likhetene.

- Jeg brøt ut i begeistring av Verdal Teaterlags versjon, sier manusforfatter Øystein Wiik etter premieren.

- Den var helt fantastisk og det var mange gode krefter på scenen. Forestillingen hadde talenter, spilleglede, fantasi, overflod, energi, humor, romantikk, gråt, store følelser, menneskelige relasjoner - Verdal Teaterlag har virkelig klart å gjøre forestillingen til en helt unik opplevelse, skryter Wiik.

Manusforfatter Øystein Wiik liker endringene regissør Arnulf Haga har gjort med musikalen "Optimist". Foto: Karin Jegtvik

Samstemt ensembel

Vi møter Viktor Sibelius (Lavrans Haga) - en komponist og artist som har fått skrivesperre, men som har fått et bestillingsverk - en musikal som skal settes opp i samarbeid med St. Olavs hospital. Den må han bli ferdig med, men så havner han på sykehuset med en luftveisinfeksjon som minner mye om Covid 19. Uten at sykdommen noen gang blir nevnt ved navn.

Regissør Kaj Sommerfeldt (Tom Roger Lersveen) stresser med å realisere musikalen og produksjonsleder Hedvig Hjorth (Kristin Nyberg) like så. Så kommer uventet hjelp fra spesialsykepleier Selma Beck (Marte Østgård).

Se stort bildegalleri fra premieren:

Ensemblet er meget samstemte og flere av aktørene trer fram med sterk stemmeprakt og kule og energiske koreografier signert Anett Hjelkrem. Her fikk blant andre Kjell (Adrian Lyng Malmo), sjefen for Kjellektrik Strøm og Streaming AS, vist sine kunster. På vokalfronten, ja, og ikke minst med sin humoristiske timing og dans. Under ett av de store dansenummerne gikk han til og med rett ned i spagaten.

Jahn Teigen sine låter er slett ikke enkle å synge, og går fra de laveste tonene, som hentes fra de indre gemakker i brysteregionen et sted, og opp til den skyhøye C. Asgeir Skrove, som har ansvaret for sang- og korprestasjonene, har hentet det beste ut av aktørene på scenen.

Bandet ble ledet av orkesterleder Erling Helland, og sto for en energi og trøkk som hevet forestillingen til en opplevelse man sent vil glemme.

* Les også: Bruker egne hallusinasjoner

Skal leve lenge på energien

Arnulf Haga har regien på oppsetningen, og han har gjort en solid innsats for å skape god driv og flyt gjennom hele forestillingen. Det er også han som har skrevet om og tilpasset orginalmanuset til Øystein Wiik. Han høster mye skryt for jobben han har gjort.

- Likhetstrekkene er mange, men samtidig har Arnulf klart å gjøre dette til noe unikt. Jeg har vært en slags jordmor, men så har barnet vokst og blitt stort på egne premisser, sier Wiik.

Og opplevelsen han fikk servert på scenen av teaterlaget i Verdal, skal han ta med tilbake til Oslo.

- Jeg kommer til å skryte veldig av forestillingen, og jeg kommer til å leve lenge på den energien og det som ble formidlet fra scenen. For det var ekte, oppriktig, ærlig og flott teaterkunst.

Hør hele intervjuet med Øystein Wiik her: