I 1955 ble ferjesambandet Skansen - Vanvikan åpnet.

Og i 1958 ble M/F Holger Stjern satt inn i trafikk.

Fosen Trafikklag A/S fikk da levert ferja fra Ørens mekaniske verksted.

Prisen var den gang da litt over 2 millioner kroner. M/F Holger Stjern gikk da i sin faste rute helt frem til 1980.

Da ble Skansen - Vanvikan-sambandet lagt ned. Eller rettere sagt; overfarten ble flyttet til Flakk - Rørvik.

Og da ble dessverre ikke den gamle ærverdige ferja med. I 1982 ble den solgt til Finland, hvor den gikk i trafikk på innsjøen Pielinen i Finland.

Og der har den fraktet passasjerer helt frem til i år.

Hør intervju med Per Anders Brattgjerd til høyre i saken.

For en drøy måned siden kom det et tips om at M/F Holger Stjern hadde blitt permittert fra sin tjeneste i Finland. Og da kom entusiastene på banen.

Vi MÅ FÅ ferja hjem!

Aksjeselskapet A/S Fosenferja ble rimelig kjapt stiftet for å eie og drifte den gamle bilferja.

I Styret finner vi styreleder Torstein Holm, Per Kristian Rognes, Stein Arne Sæther, Sten Cato Nordsæther og Per Anders Brattgjerd. Det er åpnet opp for flere aksjonærer og interessen for dette flytende kulturminnet har vært stor. Og ganske snart skal ferga ta den lange veien fra Finland til Trøndelag.

Enn så lenge ligger den på et verksted i Savonlinna hvor den får nødvendig vedlikehold og godkjenning. Et team med kompetente entusiaster fra Trøndelag er på plass, og ser frem til at turen hjem kan starte. De regner med å få ferga til Trondheim i løpet av høsten.

Da vil den få kaiplass i kanalen ved Kystlagets lokaler, og vil bli et skikkelig blikkfang for folk som er i området, forteller Per Anders Brattgjerd.

Dette er jo et "flytende museum", men vil det bli et "bruksmuseum"? Vil folk flest få muligheten til å komme ombord? Jada, sier Brattgjerd, som kan fortelle at det snakkes om fjordcruise, konserter, restaurantdrift, og andre arrangementer.

Vi du vite mer om ferga, kan du besøke Facebooksiden M/F Holger Stjern.