De seks finalistene er drikkeprodusenten Balholm, sjokoladeprodusenten Jentene på tunet, pølsemakeren Metervare, to ysterier; Stavanger Ysteri og Thorbjørnrud Ysteri og Galåvolden Gård som lager egg- og melkeprodukter.

- Å komme til finalen er en bragd. Jeg er imponert over det høye nivået på våre lokalmatprodusenter. De er rå på produktutvikling og står for den reelle produktinnovasjonen i norsk dagligvare. I tillegg bidrar de med kvalitet, matlidenskap og lokal ressursutnyttelse, sier Vegard Kjuus, MENY-sjef.

De trønderske finalistene

Galåvolden Gård utenfor Røros drives av niende og tiende generasjon. Gården driver med egg- og melkeproduksjon, samt foredling av Rørosost, Rørosis, Rørosmajones, Røroskake og spekemat – alt basert på egne sporbare kvalitetsråvarer fra egen gård, lokale bær og varer fra medlemmer av Rørosmat. I vår startet Galåvolden å utvikle marengsprodukter for å utnytte eggehviten som er til overs fra majonesproduksjon.

Målet nå er å videreutvikle marengsproduksjonen, for å kunne ta unna etterspørselen og for å sikre full utnyttelse av eggehvitene. Produksjonsmetoden er i dag manuell med stor fysisk belastning.

Jentene på tunet holder til på en gård i Selbu og består av et ektepar som startet med sjokoladeproduksjon i det små i 2016. På gården er det nå sjokoladeproduksjon, café og gårdsbutikk.

Jentene på tunet leverer i dag til 500 forhandlere og er kjent for sin pemium kvalitet, bruk av gode råvarer og godt norsk håndverk, noe som har ført til priser både i Norge og internasjonalt.

Målet nå er å fortsette reisen med å utvikle norsk premiumsjokolade - med suksess i Norge og internasjonalt. I denne målsetningen ligger utvikling av nye produkter.

Lokal kultur

Matskattstipendet, som MENY har delt ut siden 2015, skal sikre at lokalmatprodusenter og matgründere har økonomi til å realisere nye produktidéer og produksjonsmetoder. I prispotten ligger 500 000 kroner, som fordeles på en hovedvinner og eventuelt en eller flere delvinnere. I fjor vant Ek Gårdskjøkken med søknad om å utvikle nye produkter av egg.

- I 10 år har vi i MENY jaktet på norske matskatter som gjør utvalget mer unikt og spennende for våre kunder. Vår satsing på lokalmat handler også om å ta vare på matlidenskapen, bygge norsk matkultur og ivareta lokale arbeidsplasser, sier Kjuus.

Stor vekst i lokalmat

Norske forbrukere blir stadig mer bevisste på hvor maten kommer fra - en trend som forsterket seg med korona. - I fjor solgte vi lokalmat for 1,2 milliarder kroner. Kundene ønsker å kjøpe norske varer med tydelig identitet og en lokal historie. Denne trenden er sterk og gir plass til stadig flere aktører. Eksempelvis har vårt utvalg av norske gårdsoster, spesialpølser og lokale drikkevarianter innen eple, cider og alkoholfritt skutt i været de siste årene, sier Kjuus.

Totalt tilbyr MENY nå mer enn 4000 matskatter. I fjor var veksten i salget av lokalmat i MENY på 16 prosent, mens den er på hele 19 prosent så langt i år.

Offentliggjøring og jury

Hovedjuryen i Matskattstipendet består av eksterne fagfolk, matentusiaster, kokker og matpolitiske premissgivere, og ledes av landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Vinnerne offentliggjøres til høsten, trolig i september.