– Det er travelt. Vi er voldsomt populære om dagen, og det kan være lange ventetider på telefon, det sier Roar Lyby, som er seniorrådgiver ved Skattetaten.

Mandag formiddag fikk de som tok kontakt med skatteetaten beskjed om at ventetiden var på 80 minutter, og Lyby sier det også er ventetid for å komme inn på nettsiden.

Dette er nytt av året

Årsaken er at mange har fått skattemeldingen sin nå, og da er det en del spørsmål knyttet til den.

– Det er jo mange som er opptatt av hvorfor har resultatet blitt som det har blitt for akkurat dem, og mange som ringer har fått restskatt og vil ha en forklaring på det, forklarer Lyby.

– Det er jo også noe nytt i skattemeldingen i år; vi har omfordelt renter på de som har lånt sammen. Så er man et par og har lån sammen, så har vi fordelt gjeldsrenter, eller renter på lån, med en halvpart på hver i år.

Dette kan medføre at de som har fordelt dette annerledes i sitt skattekort for 2023, opplever at en av partene får en retsskatt, mens den andre får penger til gode.

– Så trenger de veiledning med hvordan dette skal rettes oppi, sier Lyby.

Må ikke vente

Men trøsten er at om du ringer og får beskjed om ventetid på 50 minutter, finnes det andre alternativer enn å sitte å lytte til ringesignalet.

Du kan spørre en chat-robot på siden til Skatteetaten om råd, eller legge igjen telefonnummeret ditt.

– Ja, man behøver ikke sitte og vente i alle de minuttene. Man kan aktivere det som kalles for tilbakering. Da ringer vi deg opp igjen når det er din tur i køen, så da kan man finne på andre ting i mellomtiden, beroliger Lyby.

Hør intervjuet med Roar Lyby i Skatteetaten her. Her er det også mulig å plukke opp noen tips og råd før du leverer årets skattemelding: